Καταδύσεις σε ναυάγια της Δυτικής Ελλάδας και του Ιονίου με όρους


Ναυάγια πλοίων και αεροπλάνων που έχουν εντοπιστεί σε περιοχές και της Δυτικής Ελλάδας, ένα εκ των οποίων κοντά στις εκβολές του Ευήνου, αποδίδονται στην καταδυτική κοινότητα με συγκεκριμένους όρους.

Με γνωμοδότηση του  Κεντρικού Συμβουλίου Νεωτέρων Μνημείων του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού  δίνεται το «πράσινο φως»  για  οργανωμένες και καθοδηγούμενες καταδύσεις αναψυχής  σε 91 ναυάγια πλοίων και αεροπλάνων.

Σε αυτά περιλαμβάνεται το νορβηγικό φορτηγό ατμόπλοιο SVEN JARL το οποίο βυθίστηκε έπειτα από πρόσκρουση σε νάρκη την 17η Ιανουαρίου 1948, κοντά στις εκβολές του ποταμού Εύηνου και βρίσκεται στα 42 μέτρα (μέγιστο βάθος).

Όπως δήλωσε η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη, «ο βυθός των ελληνικών θαλασσών αποτελεί ενάλια κιβωτό της Ιστορίας μας. Οι προστατευμένοι υποθαλάσσιοι χώροι, όπου βρίσκονται ναυάγια από τον  Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, αφηγούνται σελίδες της σύγχρονης ελληνικής Ιστορίας. Ταυτόχρονα, παρουσιάζουν μια ισχυρή αναπτυξιακή δυναμική, καθώς οι υποβρύχιες περιηγήσεις αποτελούν μία ειδική, εξαιρετικά ενδιαφέρουσα μορφή τουρισμού που προσελκύει επισκέπτες υψηλού επιπέδου και εισοδήματος.

Ο Γενικός Γραμματέας Πολιτισμού και πρόεδρος του Κεντρικού Συμβουλίου Νεωτέρων Μνημείων Γ. Διδασκάλου δήλωσε ότι «οι υπηρεσίες του ΥΠΠΟΑ εργάζονται συστηματικά για την τεκμηρίωση και την απελευθέρωση προς την καταδυτική κοινότητα και άλλων σημαντικών ναυαγίων, δημιουργώντας ένα απέραντο, επισκέψιμο, ενάλιο μουσείο».

Σύμφωνα με την εισήγηση της Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων, τα 91 ναυάγια πλοίων και αεροπλάνων, αποτελούν την πρώτη ομάδα ναυαγίων, τα οποία θα αποδοθούν στην καταδυτική κοινότητα για καταδύσεις αναψυχής, με συγκεκριμένους όρους. Τα επιλεγμένα ναυάγια από την Εφορεία Εναλίων Αρχαιοτήτων, ανήκουν σε μεταλλικά πλοία και αεροσκάφη τα οποία βυθίστηκαν από το 1868 έως και το 1970- τα περισσότερα από την περίοδο του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου- και βρίσκονται σε βάθη που κυμαίνονται από 10 έως και 120 μέτρα. Ο βαθμός τεκμηρίωσής τους δεν είναι σε όλες τις περιπτώσεις ο ίδιος. Μεταξύ των 91 αυτών ναυαγίων συμπεριλαμβάνονται ναυάγια, τα οποία βρίσκονται ήδη υπό καθεστώς εντατικής διερεύνησης από την Εφορεία και ναυάγια για τα οποία υπάρχουν λεπτομερείς αναφορές και στα οποία έχουν πραγματοποιηθεί εκτενείς φωτογραφικές σαρώσεις και κινηματογραφήσεις. Τέλος, για κάποια ναυάγια διατίθεται ελάχιστο υλικό τεκμηρίωσης, κυρίως λόγω του μεγάλου βάθους ή των συνθηκών θολερότητας της θάλασσας στις περιοχές που βρίσκονται.

Αναλυτικά τα ναυάγια της  Περιφέρειας  Δυτικής Ελλάδας για τα οποία ισχύει η γνωμοδότησης είναι τα εξής:

-Ελληνικό φορτηγό ατμόπλοιο ΒΙΒΗ.

Βυθίστηκε μετά από πρόσκρουση σε νάρκη την 10η Νοεμβρίου 1940 πλησίον του ακρωτηρίου Πάπας στον Πατραϊκό Κόλπο. Βάθος 45 μέτρα.

-Ελληνικό φορτηγό ατμόπλοιο ΔΑΡΜΑΣ.

Βομβαρδίστηκε και βυθίστηκε από τη γερμανική αεροπορία την 21η Απριλίου 1941 στη θέση Μποζαΐτικα του Πατραϊκού Κόλπου. Μέγιστο βάθος 45 μέτρα.

-Βρετανικό τορπιλοβόλο HMS CHAMOIS.

Βυθίστηκε στον Πατραϊκό Κόλπο δύο ναυτικά μίλια βόρεια του Άραξου την 26η Σεπτεμβρίου 1904, λόγω ατυχήματος που προκλήθηκε κατά τη διάρκεια δοκιμών από αποκόλληση λεπίδας από την προπέλα του. Βρίσκεται σε βάθος 54 μέτρων. Πολεμικό σκάφος.

– Γερμανικό φορτηγό ατμόπλοιο MARGEURITE.

Βυθίστηκε από πρόσκρουση σε νάρκη την 13η Οκτωβρίου 1943, στον Πατραϊκό Κόλπο. Μέγιστο βάθος 84 μέτρα.

-Ολλανδικό φορτηγό ατμόπλοιο MARS.

Βυθίστηκε από πρόσκρουση σε νάρκη την 30ή Μαΐου 1945 στον Πατραϊκό Κόλπο. Μέγιστο βάθος 45 μέτρα.

– Ελληνικό φορτηγό ατμόπλοιο ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΟΣ.

Βυθίστηκε λόγω καιρικών συνθηκών την 13η Ιανουαρίου 1921, στον Πατραϊκό Κόλπο. Μέγιστο βάθος 45 μέτρα.

-Ελληνικό ναρκαλιευτικό ΝΕΣΤΟΣ.

Βυθίστηκε στον Ψαθόπυργο την 23η Απριλίου 1941 από τη γερμανική αεροπορία. Μέγιστο βάθος 48 μέτρα. Πολεμικό πλοίο.

-Βρετανικό ναρκαλιευτικό ΒΥΜS 2077.

Βυθίστηκε από πρόσκρουση σε νάρκη, την 25η Οκτωβρίου 1944, στον Πατραϊκό Κόλπο. Μέγιστο βάθος 60 μέτρα. Πολεμικό σκάφος.

-Νορβηγικό φορτηγό ατμόπλοιο SVEN JARL.

Βυθίστηκε από πρόσκρουση σε νάρκη την 17η Ιανουαρίου 1948 ,κοντά στις εκβολές του ποταμού Εύηνου. Μέγιστο βάθος 42 μέτρα.
Καταδυτικός «θησαυρός» στο Ιόνιο

Οι οργανωμένες  καταδύσεις αναψυχής που θα επιτρέπονται  στην Περιφέρεια Ιονίων Νήσων αφορούν τα εξής ναυάγια:

– Ιταλική κανονιοφόρος PELLEGRINO MATTEUCCI.

Βυθίστηκε πλησίον της Άκρας Δουκάτο της Λευκάδας, από πρόσκρουση σε νάρκη, την 21η Μαΐου 1941. Μέγιστο βάθος 95 μέτρα. Πολεμικό σκάφος.

-Υποβρύχιο Περσέας,(HMS Perseus – N36), Κεφαλλονιά

Βυθίστηκε την 6η Δεκεμβρίου 1941, κατόπιν πρόσκρουσης σε ιταλική νάρκη, ανοιχτά της Κεφαλονιάς. Μέγιστο βάθος 52 μέτρα. Πολεμικό πλοίο.

-Junkers Ju 88 στην Κέρκυρα

Προσθαλασσώθηκε, λόγω βλάβης, πιθανότητα την 26η Ιουνίου 1941, ανοιχτά από τον Άγιο Στέφανο ΒΔ Κέρκυρα. Μέγιστο βάθος 26 μέτρα. Πολεμικό αεροσκάφος.

-ΣΑΡΑ, Οθωνοί

Βυθίστηκε την 2α Φεβρουαρίου 1925. Μέγιστο βάθος 35 μέτρα.

– SS ARDENA, Κεφαλονιά

Επιβατηγό ατμόπλοιο, βυθίστηκε στο στενό του Αργοστολίου, την 23η Οκτωβρίου 1943, κατόπιν πρόσκρουσης σε νάρκη. Μέγιστο βάθος 32 μέτρα.

– Junkers Ju 88, Ιθάκη

Κατέπεσε, στο ΝΑ άκρο της Ιθάκης, πλησίον του ακρωτηρίου Αγ. Ιωάννης. Το συμβάν κατάρριψης δεν έχει ταυτοποιηθεί από αρχειακή έρευνα. Ωστόσο, χρονολογείται μεταξύ των ετών 1940-1944. Σώζεται σε τρία αποσπασμένα μεταξύ τους τμήματα σε βάθη 21, 23 και 35 μέτρα.

-CARINTHIA V, Κεφαλονιά

Yacht που βυθίστηκε το 1971 στο ΝΑ τμήμα της Κεφαλονιάς. Μέγιστο βάθος 64 μέτρα.

Πηγή φωτογραφιών: Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού 


sinidisi.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου